STOCKHOLM MUSIC AND ARTS

Som många av er vet, är Ladyfest Malmö alltså en ideell förening som arbetar för ett mer jämställt kulturliv. Det gör vi främst som arrangörer. Vi arrangerar själva exempelvis konserter, klubbar och även en årlig festival. Då har vi en policy på att varje akt som vi bokar ska vara minst 50% kvinnor.

Vi har även påbörjat ett uppmärksammat projekt på att räkna några av Sveriges största festivaler. Tidigare i år har vi publicerat siffrorna för Siestafestivalen (89,3% manliga akter), Hultsfredsfestivalen (79,4% manliga akter) och Storsjöyran (70,4% manliga akter). Finns under fliken Ladyfest Malmö Räknar här på hemsidan.

Förra året räknade vi fem festivaler i Sverige; Way out West, Hultsfred, Emmaboda, Siesta och Popaganda. Ni kan se en sammanställning av siffrorna på dessa under samma flik ovan.

 

___________________________________

Här är årets resultat för Emmabodafestivalen.

Av totalt 65 bokade akter är:

7 st (10,8%) kvinnliga akter (med majoriteten kvinnliga medlemmar):

SoKo
Amanda Mair
Icona Pop
Little Jinder
Alina Devercerski
Lilla Lovis
Mayka

 

 

2 st (3%) är 50/50 akter (akter med lika många kvinnliga och manliga medlemmar):

Crystal Castles
Jospressen

 

 

56 st (86,2%) är manliga akter (med majoriteten manliga medlemmar).

Av dessa band har ett två kvinnliga medlemmar. Detta är:

Glesbygdn’

________________________________

Vi har även räknat på antalet personer som står på musikscenerna. Då blir fördelningen:

113 (89,7%) män & 13 (10,3%) kvinnor

__________________________________________

Kort förklaring på hur vi räknar akter:

I och med att det är övervägande män i The Cardigans räknas de som en manlig akt.
Robyn räknas som en kvinnlig akt. Hon ses som en soloartist och därför räknar vi inte in hennes potentiella musiker vid framträdandet.
Abba består av lika stora delar män som kvinnor, där för räknas de som en 50/50-akt.

______________________________

Förra året (sommaren 2011) bokade Emmanboda totalt 49 akter. Då såg fördelningen ut så här:
6 st kvinnliga akter = 12,3%
3 st 50/50 = 6,1%
40 st manliga akter = 81,6%

Årets resultat är alltså en försämring.

Emmabodas bokare Håkan Karlsson uttalade sig i DN i vintras angående jämställdhet på festivaler. Då lät det så här (läs hela artikeln HÄR):

Håkan Karlsson, bokare på Emmabodafestivalen, tar helt avstånd från Ladyfests resonemang.

– Vi bokar bara bra artister. Nej, vi tänker inte på handikappade och krymplingar eller något annat. Vi bokar det vi tycker om och det som passar. Vi gör en fest för oss själva. Detta intresserar oss inte ett dugg. Ärligt talat, jag undrar vem det är som bryr sig egentligen. Det är inte vårt uppdrag att titta på sånt.

Så du håller inte med om att ni som arrangörer har ett ansvar?

– Nej, det tycker jag inte. Jag kan ju inte påverka heller. Jag kan inte boka en bunt med skit och sälja 300 biljetter. Det är en konstig app­roach att ha till musiken. Jag respekterar verkligen jämställdhets­ideal, men det är inget jag kan lägga in i mitt arbete och jag är stolt över att jag inte gör det, säger Håkan Karlsson.

Det Håkan inte verkar förstå är att han har ett stort ansvar och att folk bryr sig! Bokare och festivaler MÅSTE göra aktiva val för att vi ska få en mer jämställd festivalscen.

Som vi sagt många gånger förut. Det är viktigt att det på våra musikscener (och då även de stora) inte bara finns manliga förebilder, utan även kvinnliga. Annars blir det en ond cirkel där yngre tjejer som håller på med musik inte tror att de har en självklar plats på de stora scenerna.

 

Läs även:

Ladyfest Malmö om att tala kön.
Festivalscenen är fortfarande inte jämställd. Östersunds-Posten
Målet: en jämställd musikscen HD
Mest män som bokar artister till festivalerna. Dagens Nyheter
Ladyfest Malmö – Fortsätter att räkna, vare sig ni vill eller inte Konstpretton
Män dominerar Malmös scener. Sydsvenskan

Ladyfest Malmö räknar inte könsfördelningen på bokade musikakter för att skuldsätta någon av de platser vi undersöker. Vi har skrivit det många gånger och gör det igen. Vi gör inte detta för att peka ut, utan för att skapa diskussionsunderlag och föra en dialog. Helt enkelt skapa förändring. Vi tror oss inte ha alla svaren, men vi vill lyfta fram hur det ser ut för att spinna vidare på frågan om hur vi ska få en mer jämställd kultur/musik/festivalscen.
Allt är inte svart och vitt, det vet vi. Men ja, det är fan nått fel när det står 80-90 män på Sveriges musikscener.

 

Ladyfest Malmö älskar festivaler och musik, det är just därför vi räknar och ifrågasätter.
Ladyfest Malmö startade under november 2011 projektet LADYFEST MALMÖ RÄKNAR. Syftet är att räkna akter på kulturella platser i Malmö för att på ett klart och tydligt sätt visa på den skeva fördelningen av plats mellan kvinnliga och manliga kulturutövare.
Ladyfest Malmö räknade även akter på några av Sveriges största festivaler 2011. Det kommer vi fortsätta att göra 2012.